Az emberek jószándékát szokták kihasználni az olyan képek, amelyek már akár évek óta keringhetnek az interneten. Persze mindig akad valaki, aki még nem találkozott vele, így felkapja, és megosztja, és így behergeli vele az ismerőseit is, akik szintén követik a példáját. A gond ott kezdődik, hogy többüknek fel sem tűnik, hogy az adott képet már fél éve is megosztották, és már akkor is több éves volt.

Az alábbiakban pár arcpirítóan egyszerű lépésből eldönthető, hogy az adott cuccot érdemes-e megosztani, vagy valaki csak már megint előcincált egy idejétmúlt (esetleg eleve kamu) dolgot.

Először is vegyük azokat a dolgokat, amin mindenképp érdemes elgondolkozni, bármiről is szóljon az adott megosztás:

  • csupa nagybetűs, tele helyesírási hibákkal, írásjelhalmozásokkal (száz felkiáltójel, mert annyira nagyon sürgős)
  • sokkoló vagy bizarr kép
  • nincs benne feltüntetve a közzététel dátuma (“holnapután” altatják: jó, de honnan számolva?)
  • nem lehet tudni, hogy ki az eredeti “feladó”, ellenben oda van bökve egy mobilszám
  • érzelmekre hatni akaró szöveg, ami megosztásért könyörög
  • pénzt kap a megosztásért bárki

Ezek alapján már lehet gyanakodni, hogy (már) nincs mögötte valódi tartalom. De az urbanlegends.hu oldal még egy infografikával is összefoglalta, hogy mik a leggyakoribb jelek, amikből szintén kitalálható, hogy nagy valószínűséggel átverés.

Persze ettől még elképzelhető, hogy valós alapja van a dolognak, csak mindössze már réges-régen idejétmúlt. Legjobb példa erre a Rácz Vivien-spam, ami még 2008-ban indult útnak, és akit az internet népe azóta is rendületlenül keres. Bővebben az urbanlegends.hu vonatkozó cikkében.

Most akkor lássuk, hogyan akadhatunk a nyomára egy idejétmúlt kiírásnak, vagy hogyan ellenőrizhetjük, hogy egy megosztott képpel mi a helyzet.

Szöveg esetén:

  1. Ha van telefonszám az adott kiírásban, hát hívjuk fel, és kérdezzük meg, hogy “kezitcsók’lom, a fészbúkon terjed a cucc, aktuális-é még?”, és azonnal kiderül! Persze ezt szinte senki nem teszi meg.
  2. Ha eszünk ágában sincs felhívni, vagy nincs is benne telefonszám, akkor másoljuk ki a megosztott szöveg például 3. mondatát, és illesszük be a Google keresőmezőjébe, majd Enter.
  3. Ha csak fórumokat kapunk találatként, akkor már gyanakodhatunk, de keressük meg a legkorábbi dátumot, ahol szerepel az általunk bemásolt szövegrészlet.
  4. Ha a találat dátuma több hetes vagy még öregebb, felesleges megosztani. A “holnapután altatják” típusú kutya már vagy gazdára talált, vagy elaltatták.
  5. Ha pedig még friss a dolog, akkor sem jelenti azt, hogy aktuális még a dolog, hiszen a felhívásokat ugyan megosztja a nagyérdemű, de az eredményről már hiába tájékoztatna bárki, a segítségkérést megosztják, a “köszi, már megvan” című dolgot meg már nem.

Képek esetén:

  1. Az adott képet megnyitva kattintsunk arra jobbklikkel, és válasszuk a “Kép címének másolása” opciót:
  2. Menjünk a Google képkeresőjébe, és kattintsunk a keresőmező végén a kis kamera-ikonra, vagy ugyanezt megtehetjük a TinEye segítségével is:
  3. Illesszük be az így megjelenő mezőbe a kép előbb kimásolt címét, majd nyomjunk Enter-t:
  4. Ha milliónyi találat vagy cikk van az adott képhez, felesleges megosztani, mert akkor már megtették ezt világszerte millióan.
  5. Figyeljük a dátumokat a megjelenő cikkeknél, vagy nézzük meg, miről szólnak egyáltalán. A fórumokra mutató linkeket azonnal figyelmenkívül is hagyhatjuk. A cikkek dátumai alapján szintén leszűrhető a valószínűsége annak, hogy aktuális-e még.

Még ha valósnak, és aktuálisnak is bizonyul a dolog, akkor is érdemes elgondolkozni azon, hogy mit ér vajon az, ha megosztjuk? Ilyenkor legtöbben azzal védekeznek, hogy így ha ők nem is tudnak segíteni, talán lesz majd valaki az ismerőseik között, aki majd tud. Viszont ha mindenki ugyanígy gondolkozik esetleg, akkor csak terjed az üzenet, de valójában értelmetlenül, hiszen nem segít senki…

Amellett azt is vegyük figyelembe, hogy a különféle véres, vagy más szempontból zavaró tartalmú képek (állatkínzás, sérült gyerekek, stb.) közzétételét a Facebook felhasználási feltételei egyenesen tiltják, hiszen legtöbbször vizuális agressziónak minősülnek. Az ilyen képek megosztása semmit nem használ, de cserébe legalább sokkoljuk az ismerőseinket.

Ajánlott irodalom:

Kategória: Érkezett

1 hozzászólás

Ha nem akarsz beégni | STRO-B.COM | · 2012.03.29. - 16:50

[…] meg a közösségi oldalak/eszközök valamelyikén, akkor a legjobb lesz, ha elolvasod @jadeye blogbejegyzését. Látni fogod, hogy akár képek esetén is könnyű szerrel utána tudsz járni, hogy valós-e […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük